Cestující z našich končin si mohou být jisti tím, že mají za určitých přesně daných okolností nárok na kompenzaci za to, že nedorazili do cíle své cesty tak, jak měli. O tom, za jakých okolností a jak získají finanční kompenzaci, tu rozhoduje regulace EC 261/2004, platící v zemích Evropské unie a dále i v Norsku, ve Švýcarsku a na Islandu.
Pokud dojde v tomto prostoru ke zpoždění letu zaviněnému leteckou společností, dostane člověk odškodnění až ve výši 600 eur, v závislosti na tom, o kolik byl let opožděn a jak daleko od sebe leží start a cíl cesty, již měl poškozený pasažér absolvovat. Přičemž musí být splněny všechny nezbytné podmínky. Tedy:
- Zpoždění letu musí být zaviněno dopravcem samotným.
- Musí jít o leteckou společnost některé ze zmíněných zemí nebo o let provozovaný v tomto prostoru nebo odlétající z něj někam mimo.
- Zpoždění v cílové destinaci musí dosáhnout přinejmenším pevně stanovené výše.
Pokud něco z uvedeného splněno není, nárok na kompenzaci zaniká. To se týká především případů, kdy bylo zpoždění zaviněno okolnostmi, jež nemohl dopravce ovlivnit. Tedy:
- špatným počasím
- přírodní katastrofou
- bezpečnostní situací
- stávkou třetí strany
- nebo omezením letového provozu
A protože je pro cestující nejednou obtížné dopátrat se skutečné příčiny problémů, protože nejedny aerolinie zkoušejí lhaním o příčině zpoždění vyváznout ze svých závazků nebo se vše snaží zahrát zarytým mlčením do autu, nejednou nezbývá, než se obrátit na soud. Který by měl rozhodnout správně a provinilce k placení přinutit.
Jenže je logické, že soudit se je pro běžného smrtelníka nepříjemná věc s nejistým výsledkem. A proto je jenom dobře, že existují i právníci, kteří převezmou tuto úlohu na svá bedra a za provizi, kterou si berou pouze v případě úspěchu, vše dotáhnou do konce, aniž by se poškozený musel namáhat.
Protože by byla hloupost, kdyby někdo přišel o peníze jen proto, že se mu na soud nedostávalo sil a schopností.