Každý podnikatel, který chce něčeho dosáhnout, vydělávat více než jen na uživení sebe sama, mít hromady výborných recenzí a skvělou pověst, se nikdy neobejde bez lidí, kteří pro něj budou ochotni pracovat. Výběr takovýchto lidí je vskutku jednou z nejdůležitějších částí celého podnikání. Protože on jenom pouhý úsměv na tváři dokáže lidem udělat ze špatného dne dobrý a rádi k vám budou tím pádem chodit znovu. Příjemné vystupování je základ a dokáže nemálo zvýšit zisky.
Jak začít?
Výběr zaměstnanců většinou začíná už při sepisování inzerátu, dnes už většinou, na internetu. Většinou si zaměstnavatelé myslí, že si zaměstnance vyberou až na pohovoru, a tak inzerát nějak „sesmolí“ a pak už jen čekají na odpovědi. To je právě ona základní chyba. To, kdo na váš inzerát odpoví, je především věc záležitost toho, jak jste pojali celý inzerát. Pokud zaměstnavatel napíše, že hledá lidi, kteří umí komunikovat s lidmi, být vstřícní a jsou ochotni se učit, je sice možné, že se přihlásí více lidí, ale jejich kvalita často nebude dostačující, protože přesně tento inzerát viděli ten den už stokrát a vám odpověděli pravděpodobně jen proto, že nabízíte o deset korun na hodinu víc než konkurence a to není dobrý přístup.
Snažte se být trošku kreativní, vždyť vám jde přece o vaše budoucí zaměstnance, nebuďte nudní jako další tisíce jiných inzerátů, snažte se vystihnout vaší firmu, na co se zaměřujete, klidně napište něco osobního o sobě, lidé nesmí mít pocit, že na ně ve chvíli, kdy si to čtou, mluví počítač!
Dalším problémem jsou buďto naprosto nesmyslné nároky, které mají možnost splnit pouze pár vyvolených z nás, nebo naopak témě žádné nároky. Zkuste to vyvážit tak, abyste sami měli pocit, že hledáte inteligentního člověka, který umí alespoň jeden cizí jazyk a pracovat s počítačem.
Pokud budete chtít být chtít tak trochu výjimeční a posunout kreativnost na trochu jinou úroveň, zkuste do inzerátu zakomponovat třeba nějaký úkol, související s danou pozicí. Potenciální zájemce to rozhodně zaujme, a pokud bude mít trochu času (asi by to nemělo být nic složitého, pokud nejde o nějakou lukrativní pozici), zkusí daný úkol splnit a v momentě kdy vy, jakožto zaměstnavatel zavoláte danému člověku, aby se dostavil na pohovor, bude to brát jako velký úspěch a bude z toho mít dobrý pocit.
Fáze dvě
Tato fáze spočívá především ve výběru těch, kdo vám odpověděl. Osobně si myslím, že je lepší odpověď od člověka, který se dokáže trošku rozepsat, než ten, kdo napíše „Tato nabídka práce mne zaujala…“. Podle odpovědi často poznáte, jaký člověk je, jaký má charakter a vychování, jak je schopný pracovat s počítačem, jaké jsou jeho vyjadřovací schopnosti atd.
Konečná fáze – pohovor
Toto je část, kdy už se opravdu musíte rozhodnout, zda- se daný člověk do vašeho kolektivu hodí nebo ne. K tomu vám zase pomůže trocha důvtipu. Zkuste si vymyslet něco neotřelého, něco, co vám o zájemcích řekne další věci, které potřebujete vědět. Doby, kdy bylo hrozně „in“ ptát se účastníků na to, kde si sebe představují za několik let, jakým mohou být přínosem a proč byste měli vybrat zrovna je, jsou, troufám si říct, pryč. Víte proč? Je to jednoduché, každý vám řekne naprosto to samé a vždy to bude vypadat, že u vás bude chtít zůstat navěky, všechno bude super a naprosto úžasné. Často to ta není, a když ano, tak zájemce tyto otázky stejně nebaví, štvou a stresují.
Zkuste si vytvořit vlastní scénář toho, jak bude vaše interview vypadat, a vykašlete se na různé poučky, které tvrdí, že přesně podle nich je to správně.
Všímejte si zájemcových reakcí na to, co řeknete, koukejte na jeho ruce a obličej. Právě řeč těla o lidech při přímém kontaktu poví více, než si myslíte.
Výběr vhodného nebo vhodných zaměstnanců už je potom pouze na vás, přišel vám zájemce sympatický? Měl přesně vlastnosti, které by podle měl mít? Vezměte ho, dejte na svůj instinkt